Bor i Lysekil "Staden vid havet"

Idag får ni möta gitarristen Jonas Isacsson som bl.a. åkte med Roxette på världsturné och fick juryns specialpris på Grammisgalan 1991.

Bild0358

Jonas Isacsson.

Född i Umeå 1959.

Jonas Isacsson född 10 juni 1959 i Umeå. 1960 flyttade hela familjen till Horndal i Dalarna. Musiken fanns där under hela Jonas uppväxt. Jonas berättar att hans farfar spelade fiol och hade en tramporgel hemma.

Jonas spelade ibland på farfars orgel och prövade även fiolen men fiolen blev för svår berättar han. Hans pappa hade även massa olika skivor hemma och det var allt ifrån Louis Armstrong till Simon Brehm och Povel Ramel. Han fick mycket musikinfluenser redan i tidig ålder. Även Bill Haleys ”Rock Around The Clock” hade hans pappa på stenkaka och han minns att han lyssnade på den för han gillade speciellt trummorna i den låten och även det klassiska gitarrsolot.

Vid 5 års ålder visade brorsan Mikael som redan spelade i ett band lite ackord för Jonas. Tomas, Jonas äldsta bror spelade också gitarr. Tomas lirade även bas i ett band, men när han slutade i bandet så bytte han sin fina ”Hagström” mot denna ”Welson” gitarren och den lånade Jonas flitigt och det var där gitarrspelandet tände till för Jonas.

 

Köpte sin första egna gitarr.

Jonas köpte sin första egna gitarr själv en ”Höfner” och den gav han 75 kronor för. I åttonde klass börjar Jonas experimentera med musik och spelade in egna låtar. Han skickar en låt till P3 och programmet ”Bandet går ” med Kersti Adams Ray. Man skickade in demolåtar och de valde ut vissa och spelade upp dem i radion. Låten kommer med och Jonas blev helt knäckt när de läser upp hans namn och de spelar upp låten. Jonas skickar in en låt till och den kommer också med.

I detta skede var det några killar som bodde utanför Haparanda som hörde detta och tog kontakt med Jonas. Jonas hade då flyttat igen och bodde nu på Seskarö i Norrbotten. Nu kom han med i bandet ”Marathon” där Janne Lundberg spelar trummor och Anders Sandsten spelar bas. Detta var Jonas första riktiga band som han kommer med i när han är 14 år.

Marathon var influerad av bl.a. Kebnekajse, Zappa, Santana och Allman Brothers. De spelade instrumentallåtar. Det var en mycket rolig tid och de upptäckte väldigt mycket instrumentalmusik och var även ute och spelade på olika festivaler i närområdet.

 

Flyttar till Upplands Väsby.

Höfnergitarren hänger fortfarande med och 1975 flyttar Jonas till Upplands Väsby.  Nu hoppar Jonas och Jonas kusin Lars med i ett band som heter Trollop Tale. 2 trummisar, 1 bas och 2 gitarrister. Efter ett tag byter de ut lite folk i bandet och de byter namn till Azalea. De spelar på en festival i Spånga och då hör Jonas ett band som heter Horizont och tycker att det där bandet passar han. Redan där snackar Jonas med Tommy Nilsson som då var sångare i Horizont.

 

Jonas och Tommy Nilsson hopas av Azalea och nybildar gruppen Horizont.

Några veckor efter sprack Horizont och då snodde de Tommy till deras band Azalea. Han kunde sjunga och honom skall de ha berättar Jonas. Jonas och Tommy var med i Azalea i två veckor sedan hoppar de av och återbildar Horizont. De får skivkontrakt med CBS-records och spelar in två album.

 

Horizont ger sig ut på turné. 

De ger sig ut på turné och gör radio och TV-inspelningar. Singeln ”Förlorar igen” släpps och går upp på 17 plats på försäljningslistan. Här pratar Jonas och jag om ett minne vi har när jag träffar Jonas för första gången när han är här i Lysekil med Tommy Nilsson och spelar på Havsbadet i Lysekil. Jag går fram och hälsar på Jonas och börjar prata om Horizont. Tommy berättar vid ett senare tillfälle hur Jonas hade blivit lite paff över detta. Jonas som var gitarristen som turnerat med Roxette över hela världen och denna kille (jag) som kommer fram och pratar Horizont med honom. Han (jag) nämner inte Roxette utan pratar bara om Horizont. Detta tyckte Jonas var helskönt och skrattar gott när vi pratar om detta.

unnamed

Jonas när han spelade med ”The Alan Parsons Project”.

Horizont splittras.

Tommy blir erbjuden ett skivkontrakt i Frankrike. Först försöker de kombinera Tommys Frankrike-kontrakt med att när han var hemma skulle de turnera och spela in skivor. De gjorde en demo på fyra låtar men det kändes inte riktigt som Tommy hade tid för detta. Detta förstår Jonas och det var helt okey berättar han vidare. De fyra som är kvar i bandet försöker fortsätta men det fungerar inte riktigt. Bandet splittras och Jonas blir 1979 heltidsmusiker.

 

Jonas börjar spela med andra artister.

Han börjar få jobb med andra artister. Jonas medverkar med Göran Fristorp i Tv-programmet ”Nygammalt”. Det blir även krogshow i Malmö under ett helt år och folkparksturné med Ann-Louise Hansson och samtidigt får han mer och mer studiojobb.

 

Börjar bl.a. jobba med Eva dahlgren.

Nu träffar han även Anders Glenmark och Eva Dahlgren. Eva var och lyssnade i Malmö på showen och där blev Jonas och Eva kompisar. 1981 vill Eva ha ett fast kompband och Anders Glenmark frågar Jonas om han vill vara med. Under 10-års tid jobbade Jonas med Eva. Det blev en hel del plattor och turnerande. Det var en mycket rolig tid och han kan känna att han saknar den ibland. Jonas hann även med att under dessa år jobba med Ann-Lie Rydé, Py Bäckman, Ratata och andra svenska artister.

 

Blir fast medlem i Hansson De Wolfe. 

Hansson De Wolfe United var också en grupp Jonas spelade mycket med och det var med dem han gjorde sin första stora ishallsturné. Gitarristen Claes Palmquist lämnar Hansson De Wolfe och Jonas kommer med som fast medlem i gruppen. Jonas kom med från andra plattan ”Existens maximum” som släpptes 1981. Han berättar att den andra låten de spelade in var ”Var kommer barnen in” och Jonas var ny med gänget men det klickade fruktansvärt bra. Det har säkert blivit tio plattor med Hansson De Wolfe United och Lorne De Wolfe under åren som gått.

 

Roxette bildas. 

1985 berättade keyboardisten Clarence Öfwerman för Jonas att han fått ett erbjudande att producera en platta med Per Gessle. De gjorde en singel där Per sjunger duett med Marie Fredriksson och nu bildades Roxette. Clarence Öfwerman producerade och använde sig av samma kompband som på Py Bäckmans ”Narrarna dansar”. Det var Jonas på gitarr, Tommy Cassemar på bas och Pelle Alsing på trummor. Singeln blev en hit och albumet ”Pearl of passions” spelas in som släpps i slutet av 1986. Jonas trodde inte detta skulle bli så stort som det blev med Roxette.

Efter det att Jonas började jobba med Roxette slutade folk att ringa för de trodde han var fullt upptagen med detta. Han ångrar sig lite idag att han inte kunde dela upp sig mer och även jobba med andra artister under tiden. Under 1987 turnerade Jonas i stort sett hela året. Det blev ”Rock runt riket” där medverkade Orup som förband med Eva Dahlgren, Ratata, och Roxette. Jonas spelade där med både Eva Dahlgren och Ratata och kunde också spelat med Roxette men tackade nej till detta.

unnamed (7)

Roxette med Jonas i keps ovanför Per och Marie.

Inspelningen av Roxettes ”Look sharp” påbörjas.

Vi börjar prata om Roxette och låten ”The Look” som Jonas gjorde gitarr-riffen till. Jonas berättar att Per Gessle kom med denna låten i slutet av inspelningen av ”Look Sharp” skivan, och berättar att Per brukade komma med vrålhits i slutet av inspelningarna av skivorna. De måste ha en hit till och så kommer han med en kanonlåt. De pratade och hade gjort klart syntbasen som går i 16 delar och trummorna. Per var inne på att göra en elektronisk ZZ-Top låt för de höll på med synthtrummor och rockriff som pålägg på den tiden, och iden var väl att det skulle bli något åt det hållet.

Jonas hade testat lite olika varianter hemma och la in sitt riff i solot och Gessle tände till direkt och sa, ”det där skall vi ha i början på låten”. Så blev det berättar Jonas och riffet är väldigt dominant i hela låten. Jonas berättar att riffen han gjorde var väldigt Beatles inspirerade för de hade psykedeliska riff som i bl.a. ”Taxman” och ”I want to tell you” Även på ”Joyride” jobbades det mycket med Jonas gitarr-riff.

”The Look” släpps och blir en superhit över hela världen. Den ligger etta i många länder och Roxette blir ett världsnamn. Jonas åker med Roxette på en Sverige och Europa turné och det blir även TV i USA. Jonas hinner även med att göra en skiva och en Sverigeturné med Peter LeMarc. Nu blir det även så att han börjar producera artister som Eva Hillered, Keith Collin och De Wolfe United.

 

Världsturné med Roxette. 

Jonas berättar att turnerandet och jobbet med Roxette gjorde att han och Eva Dahlgrens vägar skildes. Eva satte ihop ett nytt band men utan Jonas. Nu spelas Roxettes ”Joyride” in och tar vid där ”Look Sharp” slutade. Det blev en ännu större succé berättar Jonas och han åker på sin första världsturné. Nu turnerar Jonas hela året med Roxette och under turnén spelas ”Tourism” in i olika studios i världen.

De stunder han är ledig åker han hem och jobbar med Marie Fredrikssons kommande album ”Den ständiga resan”. Detta år 1991 får han även juryns specialpris på Grammisgalan men kunde inte närvara själv vid prisutdelningen. Roxette ”Joyride Tour” tar slut i augusti 1992. Plattan har sålt i 10 miljoner exemplar. Jonas berättar att han blev chockad när han kom till Argentina första gången. Säkert 1000 personer stod utanför hotellet och sjöng Roxette låtar.

 

Kravallstaket utanför hotellet.

De var tvungna att ha kravallstaket utanför hotellet. Det var hysteriskt, de följde efter dem från flygplatsen och stod där med vimplar och vinkade. Samtidigt var det en upplevelse att få varit med om detta. Minnena sitter kvar berättar Jonas. 1993 börjar med ”Roxette MTV Unplugged” som var lite annorlunda att göra.

 

Jonas sätter ihop ett bandet ”Pray For Rain”.

Jonas sätter ihop ett band med Tommy Gällhagen från gamla Horizont som hette ”Pray For Rain”. Det blev ett skivkontrakt, 1 album, 2 singlar och turné sen hoppade Jonas av.  Nu var det även jobb med Roxettes ”Crash Boom Bang” och han blev erbjuden att följa med på turné igen. Jonas reste och spelade, spelandet blev till rutin och efter han kom hem kände han inte för att turnera mera.

 

Medverkar på Joey Tempest soloalbum.

Joey Tempest släpper ett soloalbum och Jonas medverkar på det albumet. Han jobbar nu vidare med lite olika demos och studiojobb. Bl.a. med Frida, Belinda Carlisle och Uno Svenningsson. Började även hjälpa Lorne De Wolfe med hans låtar.

 

Jonas släpper soloalbumet ”Evergreen”.

1999 fick han ett erbjudande att göra en soloplatta. Det blev plattan ”Evergreen” som Jonas spelade in vid 41 års-ålder och den släpptes 2001. Just nu håller Jonas på med att skriva ett kapitel i en bok som kommer ut längre fram. Det är olika musiker som skriver ett kapitel var om hur de började med musiken och hur man tänker när man skall göra ett riff m.m.

Jag frågar Jonas om han inte tänkt skriva en egen bok?

– Jag tänkte på det ett tag, men sedan började alla musiker skriva böcker, men tanken fanns där.

 

Spelat med många olika artister som studiomusiker. 

Som studiomusiker har Jonas spelat med allt från Chips till Bröderna Herreys, Sten & Stanley, Pernilla Wahlgren och Ulf Lundell men han var inte med i studion berättar Jonas. Det var som en explosion, jag lirade på hur många plattor som helst under många år. Idag jobbar Jonas med en ny platta med instrumentalmusik och har 4 låtar klara. Han håller på att sätta ihop en hemsida där hans musik skall finnas och lite annat smått och gott. Det blir troligtvis också en turné med Steve Gibbons i vår.

 

Jag frågar om Jonas har några minnen från Lysekil?

– Lysekil minns jag väl. Jag var där och spelade bl.a. med Tommy Nilsson och var även i Lysekil med Vicki Benckert och lirade. Vi bodde i Fiskebäckskil på Skaftö och åkte båt över och spelade på Havsbadet. Det var mycket trevligt. Vi var här i 3 dagar och under en ledig dag åkte vi båt ut till Käringön.

Jag har bra minnen från dina hemtrakter Glenn.

Vad tycker du om utvecklingen i musikbranschen med det här med Spotify?

– Det är bara att glida med, det är meningslöst att protestera och klaga, det är oftast tekniken som segrar och man får anpassa sig till det och man får hitta nya vägar.

Sista frågan jag ställer till Jonas är; Har det funnits några tankar om att sätta ihop bandet Horizont igen? 

– Jo, det har det men det har nog mest varit på skoj. Jag och Tommy Gällhagen som var basist i Horizont var ute för några veckor sedan och åt och sa då att vi borde göra något.

Stort tack Jonas för att du tog dig tid och att jag fick göra en intervju med dig.

unnamed (1)

Alla bilder i detta reportage har Jonas givit mig tillstånd att använda.

Kommentarer till: "Idag får ni möta gitarristen Jonas Isacsson som bl.a. gjorde gitarr-riffet till Roxettes superhit ”The Look”" (2)

  1. Inklusive Jonas ett härligt gäng. Kommer Mammas Barn ihåg strömavbrottet i Kalix när Anders Herrlin o jag spela på en batteriopererad Pignose på varsin bas? Jag berättade o visade en Chapman Stick;-)

  2. Helt otroligt vad mycket du gjort inom musiken sedan vi lira på farsans gamla Levin och morsans piano på Krokvägen. Kommer ihåg när du fick låna Mats eller var det Svantes gitarr och lira med Bowery street blues band I aulan, det var mäktigt redan då, vi var väll 9-10 år.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: