Jag hälsade på hos Smögenbryggarn på Smögen som precis i dagarna släppt en hyllningsöl till bogserbåten Harry

I år är det 30 år sedan föreningen L.Laurin förvärvade bogserbåten Harry. I måndags släpptes en öl till Harry som Smögenbryggarn tagit fram. Jag hälsade på hos Smögenbryggarn och fick en pratstund med vd:n Jesper Jonasson.

Jesper Jonasson vd på Smögenbryggarn

Hur startade detta med Smögenbryggarn?

– Det var på iniativ av fyra entreprenörer från Smögen. Det var en idé om att ha ett eget bryggeri på Smögen eftersom det på sommaren dricks mycket öl på Smögen. Varför ta in öl från andra sidan bron när vi kan tillverka öl lokalt här på Smögen. Tanken var att göra en öl som var lokal och Smögenaktiv med det marina stuket.

Två av initiativtagarna kommer från fiskberedningsbranschen och där använder man bland annat alger, tång & musselskal i produktionen. Abba har det i vissa av sina sillinläggningar och då är det karragenan som är ett marint gelatin kan man säga. Antingen för att klarna vätskan eller för att göra det som ett förtjockningsmedel. Detta används även i ölbranschen som ett flockningsmedel för att få ihop jäst och proteiner.

Där fanns en idé om vi skulle kunna använda detta direkt i en oprocessad form i bryggningen så får vi ett marint öl. Detta föll väldigt väl ut.

Vi har gått ifrån karragenan och använder idag uteslutande fingertång och blåstång. Det vi får extra är salter, mineraler och umami. Med hjälp av umamin så kan vi trimma olika recept.

2018 tog man beslutet att köpa in utrustning för att kunna börja tillverka öl. Två av delägarna hade de lokalerna som vi är i, och som tidigare var båtservice och båtförvaringshall.

Hur kom du in i detta med Smögenbryggarn?

– 2018/19 kom jag in och tittade på hur man skulle kunna marknadsföra detta ut mot krogar och liknande. Från början var jag konsult och sedan gick jag in som vd i företaget.

Vi hade idén som jag sa tidigare om ett marint bryggeri men vad är det var frågan. Jag tycker vi har lyckats bra både med läge och vi har alltid sagt det att så länge vi använder Smögen i varumärket så kommer vi att tillverka ölen på Smögen.

Det skall vara lokalt, och sen är det många delägare med som har tillkommit genom två emissioner. Första emissionen var egentligen en förlängning av alla de som hjälp till med att jobba här. Vi har ett bryggeriverk som troligtvis är Sveriges och världens enda fiskeförberedda bryggeriverk. Alla kopplingar all gas, kolsyredragning och automation allting är exakt likadant som på fiskberedningsindustrin på Abba och Leröy.

– Vårt styrprogram är det samma som används vid kaviartillverkningen på Abba. Det förenklar för oss och förkortar driftstopp och annat. Är det något som strular med en maskin eller koppling så är det bara att ringa de lokala hantverkarna eller någon av de andra industrierna så löser de detta.

Likadant ute på krogen så har vi gått över till halvtums standard på nästan allting, vilket är en vanlig gardenakoppling för att inte vara så beroende av servicetekniker som skall åka från till exempel Göteborg. Allt är lokalt anpassat.

Till och med skydden på apparaterna till öltillverkningen är lokalt tillverkade.

Hur tänkte ni öl när det startade?

– Det var svårt. För att få volym på krogen så måste man ha en storsäljare som både är konkurrenskraftig och prisvärd. Vi gjorde en hybridöl som fick namnet Hamnöl som vann årets ljusa lager på en Öl & Whiskymässa i Göteborg. Det är Nordens största öltävling med 800 öl som tävlar. Det var ett avstamp i vilken öl vi skulle satsa på.

Sedan gick tankarna till en IPA som var trendigt 2019/20. Där var lösningen att vi kunde göra en IPA där vi använde fingertång och där har du umamin som går in och ger mer smak och får en sälta som dämpar smaken. Sen har fingertången en egenskap att den är lite bitterdämpande och lite fet.

Där fick vi en lättdrucken IPA, Snipa som vi döpte den till. Tanken var där från början att vi skulle ha grafisk tänk med marint från början.

– Alla våra etiketter görs av vår lokala förmåga Mattias Schläger. De har en marin story, med olika delar där snipan är en snipa och i Hamnölen är det en båt som är på väg in i hamnen. Julle som är vår sillöl som är bäst till sill och den typen av mat. Den gjorde vi tillsammans med Abba.

Varje år så är det något förslag på en öl från någon krog. Vi har gjort väldigt få öl på eget iniativ och den nya ölen Harry är en öl vi haft i bakhuvudet länge.

Hur kom ölen Harry till?

– Vi har funderat på detta länge i olika riktningar och tänkte till och kom på att i Lysekil finns det en gammal bogserbåt som heter Harry och som ägs av föreningen L.Laurin. Vi kom in på bogserbåten Harry efter att till och med haft tankar på Norge, men det är en annan historia säger Jesper och skrattar.

Harry bogserbåten i Lysekil är inte en dålig idé om vi använder den. Det är ett välkänt namn och det finns många kontaktpunkter där många har en relation till föreningen och Harry. Det är tändkulemotor och en stark båt, då kanske man skall göra en stark ale.

– Där föddes idén om att Hamnölen fick vara förlaga och som vi fick så bra kritik för och som vi vann pris med och som är väldigt omtyckt. Vi pumpar upp den och gör en starkare ale och frångår lite av den lagerkaraktären som finns i Hamnölen och gör en klassisk ale på cirka 6 procent.

Karl-Eskil Andersson skeppare på Harry

– Vi tog kontakt med L.Laurin och passande nog så hade de ett kommande 30-års jubileum med Harry. Vi tog fram de exakta färgkoderna från Harry. Det är den exakta färgen på burken som är på Harry och det är fantastiskt kul. Typsnittet på båten är samma som Harrys namn. Harry bogserbåten har även en liten siluett på ena sidan. Sen så ville vi göra något annorlunda med vår fiskargubbe och han har på sig en klassisk bohuslänsk stickad tröja.

Det känns verkligen kul och folk har så mycket positiva relationer till Harry, så jag hoppas vi inte gör någon besviken. Samtidigt tyckte krögarna runt omkring här att kul att det är en Lysekils öl.

I måndags den 3 juli var Harry på besök i Smögen och ölen släpptes kl. 10:00 samma dag på systembolagen här i närheten.

Smögenbryggarn har öppet mellan kl. 15:00 – 20:00 onsdag till lördag för dem som vill se bryggeriet.

Under här så ser ni foton från när Harry var i Smögen för att fira Smögenbryggarns ölsläpp med Harry. Från början var det meningen att de skulle angöra bryggan vid Musselbaren med Harry, men på grund av den hårda vinden så fick de lägga sig vid Smögenvarvet istället.

Tack till Katarina och Martin Johansson för foton.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.